Girişimci Hikayeleri

Elektrik ile 11 yaşında tanıştı, lise terk ama...

Yalıtımın tek kadın patronu



Elektrik ile 11 yaşında tanıştı, lise terk ama...

Elektriği 11 yaşında gördü lise terk, iki fabrikası var
Nurcan Özdemir 39 yaşında. Bursa’da yalıtım malzemesi üreten iki fabrikanın sahibi. Garanti Bankası’nın Kadın Girişimci Ödülü’nü alan Özdemir, elektriği 11 yaşında görmüş. Özdemir, 2013’te İstanbul’da fabrika kuracak

Garanti Bankası’nın Girişimci Kadın Ödülü’nü alan Nurcan Özdemir, Bursa’da yalıtım sektöründe faaliyet gösteren EPSA şirketinin sahibi. Ardahanlı çiftçi bir ailenin kızı olan Özdemir elektriği, televizyonu 11 yaşında görebilmiş. Özdemir, 1989’da ailesiyle Ardahan’dan Bursa’ya okuyabilmek için göç etmiş. Ancak 7 kardeşin okuması zor olunca tekstil fabrikasında işçi olmuş. Özdemir, daha sonra sekreter olarak girdiği yalıtım şirketinde pazarlama ve satış müdürü olmuş. Şimdi 14 bin metrekarelik alanda iki fabrikası bulunan Özdemir, yeni yatırım planları yapıyor.
Sıfırdan başlayarak bir başarı öyküsünün kahramanı olan Özdemir, eşi, babası ve kardeşleriyle birlikte büyüttüğü şirketinin daha başarılı olması için kurumsallaşma çalışmaları yapıyor. Liseyi dışarıdan bitirerek inşaat ve mimarlık eğitimi almak isteyen Özdemir sorularımızı yanıtladı.


Sıfırdan nasıl iş kadını oldunuz?

Okumaya meraklıydım, hayallerim vardı. En büyük hayalim öğretmen veya hemşire olmaktı. Bursa’da hayatın Ardahan’daki gibi olmadığını gördüm. Farklısın, paran yok, kantine gidemiyorsun, herkes eziyor, yedi kardeşiz diyorsun dalga geçiyorlar. Babam bana ‘liseyi bırak çalış’ dediğinde cazip geldi. Tekstil fabrikasında işçi oldum. Aylıklarımızın olduğu zarfları alınca çok mutlu olurduk. Ev için yıllarca taksitlere girdik. Bakkal, pazar, telefon, elektrik parası, en büyük kabusumuzdu. Çamaşır makinemiz yoktu, en büyük zorluk oydu. Şu anda çamaşır makinesi olmayan herkese çamaşır makinesi alıyorum, çamaşır makinesinin ne olduğunu çok iyi anladım.

Bugüne nasıl geldiniz?

1992’de bir yalıtım şirketine sekreter olarak girdim. 1998’de satış ve pazarlama müdürü oldum. Yalıtım sektörünün iyiye gideceğini gördüm. Eşimle, kendi işimizi kuralım dedik. Ailelerimizde sanayici yok. Çıkmaz bir sokakta yer açtık. Kiramızı ödeyecek paramız yoktu. Uygulama ve satış yapıyorduk. Üretime karar verdik. Makineler için bankalardan kredi aldık, bankalar çok yardımcı oldu. 1999’da ambalaj üretimine girdik. Şu anda ısı yalıtım, ambalaj malzemesi ve yapı kimyasalları üretiyoruz. Fabrikalarımızın bulunduğu toplam alan 14 bin metrekareye çıktı. 65 çalışanımız var.

Rekabet ortamı nasıl?

Rakiplerimden biri Sinan Aygün’ün damadıydı, bugün yok. Eski patronum da artık piyasada değil. Sektörün boşluğu benim için avantajdı. Finans ve işin takibini tamamen kendim yaptım. Maliyetlerimi çok iyi hesapladım. İşe hakim olmayan bir insanın 10 fabrikası olsun, kurumsal değilse batıyor. Ailemden çok destek aldım ve tamamen işe konsantre oldum.

Cirosu 25 milyon TL

Yılda 25 milyon lira ciro yaptıklarını belirten Nurcan Özdemir, “Hedeflerimiz çok büyük. 2015’te marka olmak istiyoruz. 2013’te İstanbul’da üretim yapmayı düşünüyoruz. Nakliye açısından Kayseri, Adana, Urfa ve Batman’da da üretim yapmayı planlıyoruz” diye konuştu.

ARAŞTIRMACILIK VE DİYALOG ÇOK ÖNEMLİ

Girişimci olmak nedir?

Girişimci sessiz sakin olamaz. Her yere rahat girmeli. Araştırmacı ve olaylara hakim olmalı. Diyalog çok önemli. En önemlisi işine hakim olmak. Girişimcilik iyi diyalog demek, iyi araştırma demek. Suyun aktığı yere akmadık.
Kendine inanan insanlar başarılı olurlar.

Başarınızdaki temel faktör ne?

Karamsar biri değilim. Öldük, bittik demem. Biraz cesurum, güzel bakarım, güzel şeyler olur. İnşaat sektörünün kötü gittiğini düşündüğüm zaman ambalaj sektörünü düşündüm. Karşımda yüz tane savaşçı olan işler değil birkaç tane savaşçı olan işler düşündüm. Böyle işler aradım. Şu yatırımı nasıl daha farklı yaparım diye düşündüm.


 

Başarısız Girişimcilik Deneyimleri de Olduğunu Hatırlayarak Okuyun


12 Büyük Girişimcinin Hikayesi



Dünya üzerinde başarılı internet girişimcileri olduğu sürece, onların zirveye çıkma hikayeleri her zaman merak konusu olacak. Aklında birçok fikri olanlar, hatta sadece öğrenmeye meraklı olanlar bile, bilgisayar dünyasının femoneni haline gelmiş insanların başarılarının sırlarını öğrenmek için oldukça heveslidir.
Çoğu kişi bu denli büyük başarı hikayelerinin altında gizli bir formül veya ilahi bir dokunuş arar fakat durumu ‘inanmak başarmanın yarısıdır’ sözüyle açıklamak daha gerçekçi bir yaklaşım olacaktır; en azından internet dünyasının en önemli 12 girişimcisinin fikri bu yönde.
İnternet ve bilgisayar dünyası son 10 yılda sürekli değişirken, bu yeni çağa damgasını vuran 12 kişi var. Bu 12 kişi işlerinde gizli formüller kullanmak yerine yaptıkları işe karakterlerini yansıtarak bulundukları noktaya geldiler. İşte kurdukları şirketlerle internet dünyasında çığır ağan 12 büyük isim ve onları başarıya götüren karakter özellikleri…

KARARLILIK
Steve Jobs
Apple/NeXt/Pixar
‘Kararlılık’ sözcüğü için sözlükteki karşılığına bakarken yanında Steve Jobs’un ismi yazmıyorsa sözlükte bir hata olduğu düşünülebilir. Jobs 2005′te Stanford Üniversitesi’nde yaptığı ünlü konuşmasında genç mezunlara ‘kararlılık’ hakkında bolca öğüt vermişti. Jobs 1980′lerde kendi kurduğu şirketi Apple’dan nasıl kovulduğunu ve yaşadıklarını şu şekilde özetledi: “30 yaşındaydım ve kapı dışarı edilmiştim. Endişe, bir girişimcinin hayatında olmazsa olmaz hislerden biridir, fakat kurduğum şirketin tepesindeyken alaşağı edilip şirketi başkalarının elinde görmek gibisi yok.”
Steve Jobs yaşadığı çaresizliği, ‘iCon’ adlı kitapta intihar planları yaptığını açıklayarak dile getimişti. Çoğu insanın vazgeçeceği noktada Jobs’un kararlılığı ortaya çıktı. O zamanlarda iki sıradan şirket olan Pixar ve Next’i çok yüksek noktalara taşıdı ve sonunda zor durumdaki Apple’ın başına geçerek şirketi zirveye oturttu. Jobs’un silikon vadisinde kalma konusundaki kararlığı başarısının ‘açık formülü’.

YENİLİKÇİLİK
Sergey Brin ve Larry Page
Google
Google’ı kurucuları Sergey Brin ve Larry Page para peşinde koşan iki işadamı değildi. Sadece en iyi arama teknolojisini oluşturmaya çalışan iki ‘hacker’dılar. Google’ı yapılandırırken bu işin nasıl sonuçlanacağına dair net bir fikirleri de yoktu. İçlerinde sadece yeni bir şey üretme isteği ve gerçekten üst düzey bir teknoloji açlığı vardı. 90′lara ağırlığını koyan Yahoo! ve Lycos gibi birçok arama motoru, Google’un bindiği treni kaçırdılar ve şimdi sadece uzaktan izlemekle yetiniyorlar. İkili, Google Adwords açılıncaya kadar yeterince para kazanamadı, fakat adanmışlıkları ve sabırlarıyla internet devriminde önemli rol sahibi oldular.

TUTUMLULUK
Aaron Patzer
Mint
Büyük koltuklar, geniş bir ofis, pahalı mobilyalar büyük bir şirketin olmazsa olmazı gibi görünebilir. Mint.com’un kurucusu Aaron Patzer ise bu  ‘ihtişam’ efsanesini çürütmekte oldukça başarılı. Tutumlu ve sade karakterini çalışma hayatına da yansıtan Patzer, açtığı internet sitesiyle internet dünyasında bir ilki başardı. Mint.com ziyaretçilerine bütçelerini denkleştirmek için çok kolay ve ucuz bir yol sundu. Patzer, 90’larda kullanıcılarını oldukça zarara uğratan benzer sitelere tutumluluk dersi verdi. Mint.com’un 2009 kârı 170 milyon dolar olarak açıklanırken Patzer’ın tutumluluk politikası meyvesini vermiş gibi görünüyor.

DENEYSELLİK
Mark Zuckerberg
Facebook
Başarılı girişimciler yarattıkları ürün başarılı olduktan sonra rahat koltuklarının, zaferin tadını çıkarmayı severler. Normal olarak başarıya ulaşmış bir üründe büyük değşikilikler yapmak grişimcileri genelde korkutur. Bu görüşün en büyük düşmanı Facebook kurucusu Mark Zuckerberg’ten başkası olmasa gerek. Facebook dev bir sosyal iletişim ağı haline geldikten sonra bile Zuckerberg sitenin arayüzünde köklü değişiklikler yapmaktan hiç çekinmedi. Yaptığı hamlelerle tabuları yıkan Zuckerberg değişimle en başta eleştiriler alsa da şu anda işler oldukça iyi gidiyor gibi gözüküyor. Yapılan değşikilik sonrasında Facebook değerini ikiye katladı ve hala büyümeye devam ediyor.

MARJİNALLİK
Tim Ferris
Four Hour Work Week
Girişimci Tim Ferris, Four Hour Work Week (4 Saatlik Çalışma Haftası) adlı kitabıyla girişimcilere yeni bir iş kültürü aşıladı. İnsanların kişisel yaşam zamanlarını haftasonu ve tatillerini sıkıştırmasını eleştiren Ferris, yaşamak istediğimiz yaşamı bugün yaşamak için çalışmayı öneriyor. Bu konudaki püf noktayı para kazanmak için daha mücadele, daha fazla sistemler kurmak olarak gösteren Ferris’e göre sadece istediği yaşam tarzını sürdürenler başarılı olabilir. Ferris amacı, bol boş zaman yaratıp tembellik yapmak değil, zamanı yapmak istediği şeylerle doldurmak olarak tanımlıyor. Spor aşığı olan Ferris, yaptığı tüm işlerini sporla harmanlayarak yapıyor ve oldukça başarılı olduğu kaçınılmaz bir gerçek.

SADELİK
Chad Hurley (yukarıda), Steve Chen ve Jawed Karim
YouTube
Üç kafadar girişimci Chad Hurley, Steve Chen ve Jawed Karim mühendislerin en ünlü tabirlerinden biri olan “KISS” (keep it simple, stupid) (basit olsun, salak) deyimini en iyi anlayanlardan… Sadece kendi videolarını yüklemek için kullandıkları basit bir arayüz uygulamsaıyla kurdukları site bugün en çok tıklanan sitelerin başını çekiyor. Büyük hayaller peşinden koşmadan yola çıkan girişimciler, basitliğin çekiçiliğini kullanarak her gün milyonların girdiği bir internet sitesi kurdular. Dünyayı değiştirmek gibi amaçları olmamalarına rağmen YouTube’dan sonra dünyanın daha farklı bir yer olduğunu kabul etmeliyiz. Google bu ‘basit’ site için 2007 yılında 1 milyar ödedi ve kendi bünyesine kattı.

TÜKETİCİ ODAKLI
Paul Graham
Viaweb
İnternette iş başarısı hakkkında kitap yazabilecek biri varsa bu kişi Paul Graham’dan başkası olamaz. Graham, bugün birçok yeni kurulan internet şirketine başlangıç sermayesi sağlayan bir girişimci, Y Combinator şirketinin kurucu ortağı. 1995 yılında Viaweb’i kurduğunda, tek amacı, teknolojiyle barışık olmayan girişimcilere internet üzerinde mağaza açmayı ve bu mağazayı yönetmeyi sağlayan bir servis sağlamaktı. Viaweb, başarılı servisler sağlayarak 1998′de Yahoo tarafından 45 milyon dolara satın alındı. Graham’ın deneyimlerinden çıkardığı sonuç ise ‘insanlara sadece istedikleri şeyleri sun ne azı ne fazlası’.

TABULARI YIKAN
Niklas Zennstrom
Kazaa/Skype/Joost
İsveçli girişimci Niklas Zennstrom internet dünyasındaki kuralları tam anlamıyla tekrar yazdı ve bilinen kuralların değişmesine neden oldu. Zennstrom’un geliştiridği programlar Kazaa ve Skype internetin paylaşım boyutunu bambaşka noktalara getirdi. Kazaa programının ‘peer to peer’ (eşten eşe) paylaşım sistemini kullanması kullanıcıların her türlü dosyanın paylaşımını oldukça kolaylaştırdı ve hızlandırdı. Bu durum medya tekellerini oldukça zor durumda bıraktı. Çok ucuz konuşma imkanı sağlayan Skype’ta telekom devlerini köşeye sıkıştırdı. Aslında Zennstrom’um tabuları yıkarken işi çok da kolay olmadı; müzik şirketlerinin kendisine açtığı davalar nedeniyle yıllarca ABD’ye giremedi.

ODAKLANMAK
Max Levchin
PayPal
Paypal kurulduktan kısa süre sonra başarı basamaklarını hızlıca tırmanıyordu ama sitenin başı yolsuzluklarla ciddi anlamda dertteydi. İlk yıllarda bu durum kâr oranlarını ciddi biçimde etkiliyordu. Max Levchin zor yolu seçti ve yolsuzluklara odaklandı. Şu anda Paypal online ödemelerde en güvenilir marka oldu. 2002′de eBay 1.5 milyar dolara PayPal’i satın aldı. Levchin’in verdiği mesaj: Sorun ne kadar büyük olursa olsun zaman içinde odağını kaybetmeden çözüm için çalışmak, konsantre olmak, vazgeçmemek…

HIRS
Jeff Bezos
Amazon.com
Her türlü video oyunu, kitap, CD ve DVD’yi internet sitesinde satacağını düşündüğünde Jeff Bezos’u çoğu kişi ciddiye almamış. Ama hırs küpü olarak adlandırılacbilecek Bezos mega dükkan amazon.com’un şu anki konumuna gelmesini hırsına borçlu. Kâra geçmesi oldukça uzun sürse de amazon.com için her şey yolunda gibi gözüküyor.

FIRSATÇILIK
Tom Anderson
MySpace
İnternet üzerinde servet yapanların başında gelen Tom Anderson’a göre piyasada bir sürü sosyal ağ kullanıcısı ve müzik paylaşım sitesi vardı. Anderson’un fırsatçılığıada tam olarak bu noktada devreye girdi. Sosyal ağ ve müzik-video paylaşım fikrini ilk defa birleştiren Anderson’un sitesine 500 milyondan fazla kişi üye oldu. Karışık ve profesyonel olmamakla eleştirilen Myspace daha çok müzik grupları ve gençler tarafından tercih ediliyor. Yüksek kullanıcı kitlesi tarafından iştahı kabaran medya devi New Corp Myspace’i 580 milyon dolara satın aldı.

ESNEKLİK
Jimmy Wales
Wikipedia
Paul Graham önemli hedeflere ulaşmak için sarsılmaz bir özveri ve güzel bir plan gerekli olduğunu söylerken bu sözün Wikipedia’nın babası Jimmy Wales tarafından oldukça ciddiye alınacağını düşünmemişti. Wales bir bilimadamı gibi küçük bir düşünceden büyük bir fikre giden yolu takip etti. Bu küçük iz ise esnek olma fikriydi. Wikipedia kullanıcıları sitenin kurucuları tarafından eklenen bilgilerin yanına kendi sahip olduklarını ekleyebildiklerini görünce siteye olan ilgi geometrik bir hızla artmaya başladı. Kontrollü esnekliğin gücünü kullanan Wales şu anda dünyanın en büyük online ansiklopedisinin sahibi ve birçok girişimciye esneklik konusunda yol gösteriyor.
Kaynak: ntvmsnbc


 

Genç girişimcinin hayali gerçek oldu


Muğla Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Mobilya ve Dekorasyon Öğretmenliği mezunu olan 28 yaşındaki Ramazan Kumsal, Osmanlı ahşap sanatlarından oymacılık ve kündekariyi modüler mobilyaya uyarlama projesi ile 27 bin liralık bu desteği kazanarak kendi işini kurduğunu söyledi.        
Kumsal, Malatya Yunus Emre Endüstri Meslek Lisesi Mobilya ve Dekorasyon Bölümü mezunu olduğunu, daha sonra da Muğla Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Mobilya ve Dekorasyon Öğretmenliğini bitirdiğini anlattı.        
Okuldan sonra, 5 yıl bir işletmede çalıştığına değinen Kumsal, lisede okuduğu dönemlerden beri mobilya sektörü ile iç içe olduğunu, o yıllarda pek çok işletmede çıraklık dahi yaptığını kaydetti.   
Üniversiteyi bitirdikten sonra hep kendi işini kurmayı hayal ettiğini belirten Kumsal, KOSGEB'in kendi işini kurmak isteyen genç girişimcilere önce eğitim sonra da destek verdiğini duymasının ardından müracaat ettiğini aktardı.        
Kumsal, şu bilgiyi verdi:        
''KOSGEB'in destek kredisine müracaatta bulundum. Elemeden geçtim. Bir komisyon toplanarak, sunmuş olduğum iş fikri değerlendirmeye alındı. Bu değerlendirmenin ardından 15 gün eğitim seminerine katıldım. Eğitimler sırasında hayali olarak bir şirket kurdum. Şirketin gelişmesi, büyümesi, hedefleri gibi bazı kriterler vardı. Bunları uygulamalı bir şekilde hocamızın nezaretinde gördük. Kar, zarar finansmanı; başa başa noktası; aylık gelir gider tablolarını öğrendik. Çok verimli oldu. Bu eğitimin ardından belgeyi hak kazandım. Ardından kredi için bir iş planı oluşturdum. O iş planını oluşturduktan sonra kurul tekrar değerlendirmeye aldı. Bundan sonra bir mülakata girdim. Mülakatın ardından kendi işletmemi kurdum ve 27 bin lira destek aldım.''        
Kurula sunduğu iş fikrine dikkati çeken Kumsal, ''Genç girişimcilik desteğine başvuru yaptığımız zaman benim aklımda üniversitede aldığımız eğitim vardı. Kündekari ve oymacılık sanatı. Kündekari ve oymacılık sanatının modern mobilyaya uygulanabilirliğine ilişkin iş fikrimi sundum. Bu tarz klasik ile modernin iç içe geçişi şeklinde. Üniversitede eğitim aldığımız dönemlerde bu alanda uygulamalı eğitim yapıyorduk. Kuracağım işletmede bu iki sanatı modüler mobilyaya uyarlayacağımı anlattım. Fikrim ilginç ve güzel bulundu. Kabul gördü'' ifadesini kullandı.
       
''KENDİ İŞİMİ KURMANIN MUTLULUĞUNU YAŞIYORUM''
Kendi işini kurmanın mutluluğunu yaşadığını belirten Kumsal, şunları kaydetti:       
''Kent merkezinde 40 metrekare ofisimiz var. Ayrıca Yeni Sanayi Sitesi'nde 200 metrekare işletmemiz var. 4 tane makine aldık. Şimdilik modüler mobilya üretimi yapıyoruz. Mutfak dolabı, vestiyer, yatak dolabı, genç odası takımı, yemek odası takımı, plazma ünitesi, sehpa, masa üretiyoruz. Mobilya ile ilgili gelebilecek bütün üretimleri yapıyoruz. Kündekari ve oymacılıkla ilgili üretimimize henüz başlamadık. İşletmeyi kuralı 7 ay oldu. Kündekari ve oymacılık için özel bir üretim yerinin olması lazım. Hassas bir iş. Sürekli işçilikle yapılan bir iş. Türkiye'de yavaş yavaş yok olmaya başlamış mesleklerden biri. Üretim yerimizi uyarladıktan sonra bu üretime de geçeceğiz.''        
Müşteriye özel iş yaptıklarına değinen Kumsal, ''Müşteri nasıl bir ürün istediğini söylüyor. Projesini çiziyoruz. Sonra projeyi slaytla müşteriye sunuyoruz. Daha sonra malzeme seçiyoruz. Rengini en son seçiyoruz. Müşteriden 15-20 gün iş tamamlama süresi talep ediyoruz. İşi bitirdikten sonra montajını yaparak kalite kontrolünü de tamamlayıp teslim ediyoruz'' dedi.        
Kumsal, şu anda işletmede 3 kişi istihdam ettiğini, gelecek yaz personel sayısını 2 katına çıkarmayı planladığını belirtti.        
Müşteri memnuniyeti ile ilgili bir sıkıntıları olmadığına işaret eden Kumsal, ''Tasarımda, üretimde ve montajda kalite kontrolüne önem veriyoruz. Bu işimizin vazgeçilmez noktası. Aylık üretimimiz ortalama 150 metrekare iş. Az gibi görünebilir ama yeni bir işletmeyiz. Hizmet kalitemizden memnun kalan insanlara iş yapmak istiyoruz'' diye konuştu.
Kaynak: ntvmsnbc

Yorum Gönder